Jongeren

Pesten (workshop)

Wanneer is iets pesten? Wat doet pesten met iemand? Hoe zorg je dat pestgedrag in jouw groep verdwijnt? Of bespreekbaar is? Pesten roept veel vragen op maar kent geen eenduidig antwoord of reactie.

Aanpak

In deze workshop staan de kwaliteiten, talenten en kracht van elke deelnemer centraal. Herkenning en erkenning van elkaar, jezelf mogen en durven zijn in de groep. Daar gaat het om. Zodra leerlingen de ruimte voelen dat ze zichzelf kunnen zijn, zal de behoefte om te pesten afnemen. We delen ervaringen, luisteren naar elkaars dromen en doen interactieve spelletjes zoals zitvolleybal en in duo’s rug tegen rug zitten. De precieze inhoud van de workshop stem ik af op de problematiek binnen de groep.

Duur: in overleg.

Sociale vaardigheid

In het eerste en tweede jaar van de Middelbare School komt er veel op leerlingen af. Een nieuwe klas, nieuwe indrukken en ook nog eens hard werken! Sociale vaardigheidstraining geeft leerlingen een steuntje in de rug en zorgt voor meer onderlinge verbondenheid.

Aanpak

Tijdens de lessen sociale vaardigheid gaan we aan de slag met samenwerken, de ik-boodschap, emoties (kon je ze maar even thuis laten!), dromen delen, complimenten geven, agressie, omgaan met teleurstellingen en elkaars kwaliteiten. In overleg met de school, bepalen we het aantal lesuren sociale vaardigheid en verzorg ik een lessenpakket op maat.

Duur: mentoruur, aantal keren nader te bepalen

Groepsdruk (workshop-forumtheater)

Jongeren hebben dagelijks met druk uit hun omgeving te maken. Vaak gebeurt dit op een subtiele manier vanuit hun eigen groep. En die groep is zoooo belangrijk. Want daar wil je natuurlijk bij horen.

Jezelf blijven, maar hoe dan?

‘Blijf vooral je zelf, dat is het beste.’ Goed bedoeld zo’n advies, maar jongeren kunnen er weinig mee. Ze zitten nog vol met vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Waar hoor ik bij?’ en ‘Wat vind ik nou eigenlijk zelf?’.

Aanpak

Tijdens de workshop beginnen we met een experiment. Eerst vraag ik wie is de stoerste in de klas is. En durft die stoere jongen of meisje dat spannende apparaat te bedienen? Het is een spel waarbij de druk van de groep op die ene persoon toeneemt. Hoe reageert de groep? ‘Doe het nou gewoon!’ Waarom durf of doe je iets wel of niet? Het experiment maakt het groepsproces zichtbaar.

Een andere oefening is het samen bedenken van een korte scène. Aan de hand van de verschillende ideeën praten we over groepsdruk. Jongeren ervaren dat ze met dezelfde vragen worstelen. Deelnemers krijgen meer inzicht in het groepsproces en hun eigen plek in de groep.

Duur: een blokuur

Internetrespect (workshop-forumtheater)

Het dagelijks leven van jongeren speelt zich voor een groot deel af in de digitale wereld. What’s app, Instagram,Youtube. Het is hun manier van communiceren. Prima, tenminste als je er goed mee omgaat.

Aanpak

Tijdens deze workshop gaan we in op vragen als: waar trek jij je grens, waarom ga je daar makkelijker overheen dan je zou willen, wanneer zet je je telefoon uit en wat doe je als er vervelende dingen worden gezegd op bijvoorbeeld What’s app?

Een interactief programma met drama als hulpmiddel. Op zoek naar de valkuilen en gevolgen van het gebruik van interactieve media. En hoe die te voorkomen.

Monique zal 2 lessen gebruiken om met een groepje van 6 leerlingen de forumscene te schrijven en repeteren. Tijdens de 3e les zullen we deze voorstelling in de klas spelen.

De docent kan gedurende deze 2 lessen gebruik maken van het geleverde lessenpakket wat gaat over sexting, grooming enz

Duur: drie lesuren

De liefde (workshop)

Seks is om van te genieten. Iets fijns en moois tussen mensen. Hoe bepaal je grenzen, wanneer zeg je ‘nee’ . En kan dat ook nog als je al best wel ver bent gegaan met de ander. Hoe zit het met de eventuele aanwezige sociale druk. En hoe weet je nou eigenlijk wat je fijn vindt?

Aanpak

Jongeren en praten over seks. Dat levert gegarandeerd gegiechel op. Om te ontladen, schrijven de deelnemers alle termen op die ze bedenken over seks en liefde. Aan de hand van stellingen behandelen we thema’s als seks en liefde, verliefdheid, veilig vrijen en het aangeven van grenzen. En hoe praat je daar over met anderen?

Condoomgebruik wordt gedemonstreerd en de workshop eindigt met een condoomrace.

Indien gewenst krijgen alle deelnemers een condoom in bewaardoosje mee naar huis.

Duur: een blokuur of 1 lesuur met een aangepast programma

Diversiteit

Anders zijn in je pubertijd is niet makkelijk. Wat denkt je omgeving? Wat vinden anderen van jou? Je bent bang voor de reacties van mensen om je heen. Je familie, vrienden en klasgenoten. Verliefdheid zou bijvoorbeeld een feestje moeten zijn. Maar is dat het ook als je er niet voor durft uit te komen? Wat zou je doen als je beste vriend tegen je zegt dat hij/zij verliefd op je is?

Aanpak

Tijdens deze les kijken we niet alleen naar anders zijn in zijn algemeen maar ook naar diversiteit als het gaat over seksuele geaardheid. Welke vormen kennen we allemaal? Naast homoseksualiteit en biseksualiteit, besteden we aandacht aan transgender.

Duur: blokuur

Anekdote uit de praktijk:

Tijdens een les vraag ik aan een klas of er leerlingen zijn die iemand in hun omgeving kennen die homoseksueel of biseksueel is. Een heel schuchter meisje steek haar hand op en met haar hoofd naar de grond zegt dat ze denkt dat ze zelf biseksueel is. Ze begint zachtjes te huilen. De hele klas is muisstil. Ik vraag haar waarom ze huilt en ze geeft aan dat ze bang is voor de reacties in de klas. Ze kijkt nog steeds naar beneden. Er praat nog steeds niemand en ze kijken haar alleen maar heel trots aan. Ik nodig haar uit om zich heen te kijken zodat ze de reactie zelf kan zien. Toen ze dat deed kwamen er alleen maar hele mooie reacties naar haar toe. Klasgenootjes vinden haar dapper en zeggen dat het toch allemaal niet uitmaakt. Het was zo’n mooi moment. Dat duurt dan een paar minuten en dan laat ik het weer rusten. Dat zijn de pareltjes…

Omgaan met verdriet in de groep (workshop)

Een scheiding, ziekte in het gezin of een sterfgeval in de familie. Een klasgenoot die wegvalt door ziekte of een ongeval. In een groep is soms verdriet. Het is dan belangrijk dat er ruimte ontstaat om hier samen mee om te gaan. In principe is de mentor daar de aangewezen persoon voor, maar deze heeft ook zijn of haar eigen emoties.

Aanpak

Tijdens groepsgesprekken delen we ervaringen en ik bied creatieve onderdelen aan waarmee het verwerkingsproces vorm krijgt. Deelnemers maken bijvoorbeeld een gedenkdoosje of samen maken we een poster voor een leerling in de klas. Mijn kracht is vooral dat ik zware onderwerpen respectvol breng, integer ben en ervoor zorg dat deelnemers weer ruimte voelen voor het ‘gewone’ leven.

Aantal workshops: in overleg.

Meidenvenijn (workshop)

Tussen meiden gelden andere ‘wetten’ dan tussen jongens. Jongens zijn vaak fysiek in hun uitingen, meiden gebruiken vooral non verbale middelen zoals negeren, buitensluiten, roddelen en groepjesvorming. Subtiel maar met zeer voelbare gevolgen.

Aanpak

Tijdens de workshop gaan we met alle meiden uit de klas een gezamenlijk schilderij maken. Aan de hand van het resultaat staan we stil bij ieders plek in de groep. In hoeverre komt de ruimte die je op het doek hebt gebruikt, overeen met de ruimte die je in de groep inneemt? Na analyse van het eerste doek, maken we aan de hand van de nieuw verworven inzichten een tweede doek.

Leerlingen staan zelf vaak te kijken van hun bijdrage op het schilders doek. Iemand die in de klas erg aanwezig is, gebruikt meestal een groter deel van het doek, dan iemand die op de achtergrond aanwezig is. In de workshop leren leerlingen meer rekening houden met elkaar.

Duur: 3 lesuren

Huiskamersessie voor opvoeders (avondsessie)

Ben jij de perfecte vader of moeder? Nee, natuurlijk niet! Maar je doet vast heel veel dingen goed. En wat is ‘goed’ eigenlijk?

Aanpak

Tijdens een huiskamersessie (of in de keuken!) praten we met andere ouders over opvoeden. Zonder wijzende vingers en belerende woorden. Ik ben aangever van prikkelende stellingen en herkenbare situaties. We delen ervaringen, tips en leren vooral dat ‘fouten’ maken mag. Perfecte ouders? Je zult ze maar hebben!

Duur: 2, 5 uur